ارایه مشاوره تغذیه و فعالیت های جسمانی  به سالمندان در مراکز بهداشتی

مدیر جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با افزایش سن نیاز بدن به انرژی کاهش پیدا می کند از همین رو سالمند تمایل زیادی به مصرف غذا ندارد اما تغذیه در این دوره تاثیر زیادی با سلامت جسمی سالمندان دارد از همین رو مشاوره تغذیه و فعالیت های جسمی به سالمندان ارایه می شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵ 10 July 2024
به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمد احمدیان با اشاره به اینکه سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماريهاي مزمن همراه مي‌شود ولي  داشتن زندگي سالم و بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از اين مشكلات پيشگيري كند و يا آن‌ها را تخفيف دهد، گفت: با افزايش سن، نياز سالمندان به انرژي كاهش يافته و تمايل به مصرف غذا كمتر مي‌شود لذا بايد انتخاب غذا درست صورت بگيرد تا ميزان دريافت مواد مغذي ضروري ، پايين‌تر از حد مطلوب و مورد نياز نباشد .
 
وی با بیان اینکه عوامل جسماني مانند كاهش كل انرژي مورد نياز، بيماريهاي مزمن، بي‌اشتهايي، تغيير حس چشايي، خرابي دندان‌ها، بي‌تحركي، ناتواني جسمي‌، مشكلات گوارشي، تداخلات دارويي و يا تداخل غذا و داروها و مشکلات روحی و روانی و کمبود امکاتات در فرایند تغذیه سالمند تاثیر به سزایی ایفا ی کند، خاطرنشان کرد: سالمندان برای داشتن بدنی سالم ضمن انجام فعالبت های وزشی متناسب با سن و شرایط جسمانی باید از گروه شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات و میوه و سبزیجات به اندازه کافی استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه  فعاليت بدني منظم در طول عمر به خصوص سنين بالاعامل حفظ وحتي تقويت ظرفيت هاي قلبي ،ريوي  ،عصبي واسکلتي استف عنوان کرد: با فعاليت بدني مي توان مرگ ومير ناشي از بيماريهاي عروقي قلب ، سرطانها ، روده بزرگ وافزايش قند خون را کاهش داد  علاوه براین فعاليت بدني درکنترل چاقي ، کلسترول وفشارخون بالا موثر است .
 
دکتر احمدیان با بیان اینکه فعاليت بدني يکي از عوامل مهم قرارگرفتن کلسيم در داخل استخوان ومحکم شدن استخوانها است، اظهار کرد: تمرينات بدني موجب کاهش علائم افسردگي ،اضطراب  وهمچنين باعث شادابي ، سرزندگي وافزايش اعتماد به نفس وعزت نفس  سالمند می شود .
 
وی گفت: کارشناسان و مراقبین سلامت در معاینات دوره ای سالمندان را با مزایای پیاده روی انجام حرکات ورزشی و تعادلی آشنا می کنند تا در دوران سالمندی از شرایط مطلوب تری برخوردار باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار